سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود مقاله اصول حاکم بر اسناد تجاری

شنبه 95/2/18
2:29 صبح
نفیسه زاهدی
مقدمه اهمیت موضوع توسعه روزافزون تجارت و مبادلات تجاری داخلی و بین‌المللی و ضرورت سرعت و سهولت در امر بازرگانی و نقشی که گردش سرمایه و حجم مبادلات تجاری در سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشورها دارد، دولتها را بر آن داشته است تا با تدوین ضوابط و مقررات خاصی، امنیت خاطر تاجر و بازرگان را در روابط تجاری فراهم نمایند اسنادی چون سفته و چک و برات، با ویژگیها
دسته بندی حسابداری
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21
دانلود مقاله اصول حاکم بر اسناد تجاری

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مقدمه:
اهمیت موضوع: توسعه روزافزون تجارت و مبادلات تجاری داخلی و بین‌المللی و ضرورت سرعت و سهولت در امر بازرگانی و نقشی که گردش سرمایه و حجم مبادلات تجاری در سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشورها دارد، دولتها را بر آن داشته است تا با تدوین ضوابط و مقررات خاصی، امنیت خاطر تاجر و بازرگان را در روابط تجاری فراهم نمایند. اسنادی چون سفته و چک و برات، با ویژگیها و کارکردهای خاص، علاوه بر تاثیر اجتناب ناپذیری که بر اقتصاد هر کشور دارد؛ امروزه از مهمترین ابزار تجارت نیز به شمار می‌رود. تاجری نیست که روزانه با این اسناد سر و کار نداشته باشد.

از سوی دیگر، تاجر با به جریان انداختن سرمایه خود نیاز به امنیت خاطر و حمایت حقوقی همگام با دو اصل سرعت و سهولت دارد. امری که با استفاده از روشهای معمول در نظام حقوق مدنی قابل تامین نیست. از این رو، در نظامهای حقوقی داخلی و بین‌المللی، اصول خاصی بر معاملات برواتی حکومت می‌کند که معمولاً اسناد مدنی از چنین اصولی برخوردار نیست. لذا بخش عمده‌ای از مباحث راجع به اسناد تجاری، مربوط به اصول حاکم بر آنها است. با توجه به حجم زیاد دعاوی مربوط به اسناد تجاری، مطالعه این اصول برای جامعه حقوقی کشور امری اجتناب ناپذیر است.

منظور از سند تجاری:

هر چند در مفهوم عام و وسیع ، هر سند یا نوشته ای از قبیل سفته ، چک ، برات ، اوراق سهام، اوراق قرضه ، اعتبارات اسنادی ، ضمانت نامه بانکی ، سیاهه تجارتی ، انواع بارنامه و امثال اینها که در امر تجارت کاربرد داشته باشد میتواند سند تجارتی قلمداد گردد؛ ولی اسنادی که در این مقاله موضوع بحث ما است، فقط شامل اسناد تجاری به مفهوم خاص یعنی چک ، سفته و برات می‌باشد.

در این مقاله مهمترین اصول حاکم بر اسناد تجاری، شامل اصل عدم توجه ایرادات، اصل استقلال امضاءها، اصل استقلال تعهد، اصل اشتغال ذمه و اصل مدیونیت و حدود اجرای این اصول، مورد بررسی قرار گرفته است.

1 ـ اصل عدم استماع ایرادات:
یکی از اوصاف سند تجاری، وصف تجریدی است. به موجب این وصف، امضای سند تجاری موجب تعهدی مستقل از منشاء صدور خود می‌شود. به عبارت دیگر، سند تجاری مستقلاً و به اتکای خود متضمن حقوق و تعهدات برای طرفین است. از اوصاف دیگر سند تجاری، قابلیت انتقال آن است. به این معنا که سند تجاری به صرف امضاء در ظهر آن، به دیگری منتقل می‌شود. انتقال گیرنده سند تجاری تکلیفی ندارد که به روابط خصوصی ایادی قبلی، یا به منشاء صدور یا ظهر نویسی سند تجاری توجه کند و نباید نگران ایرادات احتمالی صادرکننده سند و ایادی قبل از خود باشد.

به همین دلایل گفته می‌شود، ایراداتی که مربوط به منشاء صدور یا ظهرنویسی است، پذیرفته نیست. امضاء کنندگان سند ( اعم از صادر کننده و ظهر نویس و ضامن ) نمی‌توانند در مقابل دعوای دارنده سند به ایراداتی از قبیل فسخ معامله یا بطلان آن، تهاتر، تخلف از شرط و وصف، تقلب، نامشروع بودن جهت و امثال آن متوسل شوند. این بدین معنا است که اساساً به این ایرادات توجه نمی‌شود و دادگاه خود را فارغ از ورود به این مباحث می‌داند، هر چند که دلیل اثباتی ایرادات قوی و غیر قابل انکار باشد. اصل عدم استماع ایرادات، مقتضای وصف تجریدی و وصف قابلیت انتقال است.

در ماده 17 کنوانسیون 1930 ژنو ( راجع به برات ) اصل عدم استماع ایرادات به این شرح مورد تاکید قرار گرفته است : «اشخاصی که بر علیه آنان به استناد برات اقامه دعوی می‌شود نمی‌توانند بر علیه دارنده برات، به ایراداتی که مربوط به روابط شخصی آنان با یکدیگر است ، استناد کنند». در ماده 22 کنوانسیون 19 مارس1931 ژنو راجع به قانون متحدالشکل در خصوص چک نیز آمده است: «امضاء کنندگان چک که علیه آنها طرح دعوی شده است نمیتوانند در مقابل دارنده چک به روابط خصوصی خود با صادرکننده یا با دارندگان قبلی سند استناد کنند، مگر آنکه دارنده هنگام دریافت چک عالماً به زیان بدهکار عمل کرده باشد ».

در قانون تجارت ایران ماده صریحی در باره عدم استماع ایرادات وضع نشده است . ولی نظرات حقوقی و رویه دادگاهها تا حدودی این نقیصه را جبران کرده است. همچنین در طرح پیش نویس اصلاح قانون تجارت تا حدودی به این موضوع توجه شده است.

شعبه 25 دیوان عالی کشور در پرونده شماره 9/7530 به موجب رای شماره 788/25 مورخ 24/11/1372 در جریان رسیدگی به دادنامه‌‌ی صادره از دادگاه بدوی که بدون توجه به اصل عدم توجه ایرادات صادر شده بود، چنین استدلال می‌کند: «نظر به اینکه تجدیدنظر خوانده صدور و تسلیم چک موضوع دعوی را به آقای ((ج )) قبول دارد و نظر به اینکه انتقال چک وسیله شخص اخیر نیز مورد ایراد واقع نشده و مفاد چک نیز دلالت بر تضمینی بودن آن ندارد و نظر به اینکه دارنده چک که به طریق صحیح به وی واگذار گردیده قانونا” حق مطالبه وجه آن را از صادرکننده دارا می باشد و چگونگی رابطه دارنده اولی با صادرکننده چک موثر در رابطه انتقال گیرنده با صادرکننده نمی باشد0 علی هذا دادنامه موصوف که بدون رعایت مراتب صادر گردیده است نقص می شود و رسیدگی به دادگاه حقوقی یک شهرستان 000محول می گردد»

نمونه دیگر از رویه دادگاهها در خصوص اصل عدم استماع ایرادات مربوط به رای شماره 388 و 389 مورخ 10/8/72 شعبه 28 دادگاه حقوقی یک تهران می‌باشد که در این رای آمده است: « در خصوص دعوی اصلی نظر به اینکه مستند دعوی خواهان یک فقره چک به شماره 683582-2/2/70 به مبلغ ….. ریال منتسب به خوانده بوده که اصالت آن با توجه به اقرار مشارالیه در ضمن مدافعاتش محرز بوده و از طرف نامبرده و به حواله کرد مجلوب ثالث صادر و پس از ظهرنویسی از طرف شخص مذکور به خواهان دعوی اصلی انتقال یافته است و چون خواهان دعوی اصلی دارنده اولیه چک مذکور نبوده بلکه این چک از طریق ظهرنویسی به وی واگذار شده لذا به لحاظ عدم وجود رابطه پایه ای یا معاملاتی بین وی و صادرکننده چک بین خوانده دعوی اصلی و وجود رابطه برواتی بین آنان ایرادات و اعتراضات صادرکننده چک (خوانده دعوای اصلی ) گرچه در مقابل دارنده اولیه آن قابلیت طرح و عنوان و توجه را داشته ولی در مقابل خواهان دعوی اصلی با توجه به مجموع مقررات اسناد تجاری قانون تجارت قابل استناد نبوده و در نتیجه مراتب ادعایی خوانده و مدافعات وی در زمینه چگونگی صدور چک مستند دعوی و معامله‌ای که چک مذکور در ارتباط با آن صادر گردیده و عدم استحقاق دارنده اولیه در انتقال چک مورد بحث به خواهان در دعوی خواهان اصلی موثر در مقام نبوده و قابلیت توجه و ترتیب اثر را نداشته و رافع مسئولیت وی در قبال خواهان دعوی اصلی نمی‌باشد و چون وجه چک مستند دعوی از طرف خواهان از بانک محال علیه مطالبه شده و به لحاظ عدم موجودی کافی منتهی به صدور گواهینامه عدم پرداخت گردیده است لذا به لحاظ وجود اصل چک در ید خواهان استحقاق مشارالیه در مطالبه وجه چک و اشتغال ذمه خوانده ثابت و مدلل است و از آنجاییکه از ناحیه خوانده دعوی اصلی در قبال دعوی خواهان مدافعات موثر و موجهی بعمل نیامده است، بنابراین دادگاه دعوی خواهان اصلی را وارد و موجه تشخیص و به استناد ماده 357 قانون آئین دادرسی مدنی حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ …. ریال بابت اصل خواسته و پرداخت مبلغ …… ریال بابت خسارت دادرسی در حق خواهان صادر و اعلام می نماید»

استثنائات اصل عدم توجه ایرادات:

اصل عدم استماع ایرادات مجوزی برای استفاده بلا جهت و دارا شدن بلا سبب نیست. در هیچیک از نظامهای حقوقی اکل مال به باطل معتبر شناخته نمی‌شود. انتقال مال از شخصی به شخص دیگر فقط از مجرای معامله‌ای مبتنی بر رضایت طرفین ( الا ان تکون تجاره عن تراض ) [4] امکان پذیر است. به همین جهت بر اصل عدم استماع ایرادات، استثنائاتی وارد شده است. این استثنائات بدون اینکه بر وصف تجریدی اسناد تجاری لطمه‌ای وارد سازد، فقط حد اجرای اصل را قدری محدود می‌کند. مهمترین استثنائات از این قرار است:

الف – ایرادات بین ایادی بلا فصل: در صورتی که در روابط بین صادر کننده یا ظهر نویس سند تجاری و شخص بلا فصل او دعوا مطرح باشد، اگر چه اصل بر بدهکاری امضا کننده سند تجاری است، لیکن ایراداتی که خوانده مطرح می‌کند باید مورد رسیدگی قرار گیرد. استاد بهرامی در مقاله وصف تجریدی اسناد تجاری در این زمینه می‌نویسد: « … اصل مزبور ( عدم توجه ایرادات ) اطلاق خود را در روابط شخصی میان طرفین بلا فصل از دست مىدهد .

لذا اگر متعهد ایراد نماید که تعهد یا رابطه حقوقی سابق که منشاء و علت صدور سند تجارتی متنازع فیه شده به جهتی از جهات قانونی ساقط و یا منحل و یا باطل گردیده و یا اینکه پس از صدور سند موصوف به واسطه وفای به عهد ، اقاله ، ابراء ، تبدیل تعهد ، تهاتر ، مالکیت ما‌فی‌الذمه ، فسخ ، انفساخ ، منفسخ ، و …. از بین رفته و یا اینکه این سند به موجب نوشته دیگر در نزد وی به صورت امانت بوده است و ایراداتی از این قبیل در این حالت ایراد خوانده علیرغم اصل عدم توجه ایرادات، استماع مىشود » همانطور که در رای شماره 388 و 389 مورخ 10/8/1372 شعبه 28 دادگاه حقوقی تهران ملاحظه شد، در این رای ضمن عدم پذیرش ایرادات بین صادر کننده چک و ظهر نویس در قبال دارنده چک، به این نکته نیز تصریح شده است که ایرادات در رابطه بین طرفین بلا فصل قابل رسیدگی است.

ب – ایرادات علیه دارنده با سوء نیت: چه بسا دارنده بلا فصل سند تجاری برای محروم کردن صادر کننده از طرح ایرادات، بطور صوری یا با تبانی سند را به دیگری واگذار کند. اصل عدم استماع ایرادات فقط برای حمایت از دارنده با حسن نیت است. در حالی که حمایت از دارنده با سوء نیت بر خلاف عدل و انصاف قضایی و موازین حقوقی است.

دارنده سند تجاری، وقتی با سوء نیت تلقی می‌شود که:
1. از ایرادات سند تجاری اطلاع داشته باشد. به عبارت دیگر با علم و آگاهی به عدم مدیونیت مدعی ایراد ، سند را تحصیل کرده باشد. به موجب رای مورخ 20/1/1328 شعبه چهارم دیوان عالی کشور «استدلال دادگاه بر بی حقی دارنده سفته مبنی بر این که سفته مزبور متضمن تعهد ظهرنویس به انتقال خانه خود به صادر کننده بوده و تعهد مزبور اجراء نشده ، در برابر دارنده سفته که اطلاعش از جریان امر ثابت نگردیده، صحیح نمیباشد» منظور این است که اگر دارنده از سابقه و عدم تعهد صادر کننده اطلاع می‌داشت، ایراد مدعی قابل رسیدگی بود.

2. سند را با تبانی یا سوء نیت تحصیل کرده باشد. یعنی ثابت شود که تحصیل سند محصول فریب و اعمال نفوذ ناروا و دیگر روشهای نامشروع بوده است.

3. بدون عوض معینی سند را اخذ کرده باشد. فقدان عوض معتبر، اماره بر سوء نیت و از روشهای تحصیل مال بلا جهت به شمار می‌آید.
البته ناگفته نماند که دارنده سند تکلیفی به اثبات عدم سوء نیت خود ندارد. بلکه وظیفه مدعی‌علیه است که سوء نیت دارنده سند یا علم و اطلاع او به عدم مدیونیت خود یا بلاعوض بودن تحصیل سند را به دادگاه ثابت نماید.



اقتصاد ایران از نگاه شاخص های کلان

شنبه 95/2/18
2:29 صبح
نفیسه زاهدی
مهمترین عامل تورم در کشور ، ‌رشد بالای نقدینگی است که بر اساس تحقیقات انجام گرفته در حدود 70 الی 80% تورم را ناشی از رشد بالای نقدینگی برآورد نموده اند در طول 4 سال منتهی به سال 1383 ، ‌متوســط رشد نقدینگی در حدود 29 درصد بوده است که بسیار بالاســـت و با هیــچ توجیه اقتصادی قابل دفاع نمی باشد رشدبالای نقدینگی درکشور بیشتر ، ازعدم انضباط مالی دول
دسته بندی حسابداری
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 11 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
اقتصاد ایران از نگاه شاخص های کلان

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

در این قسمت به عمده ترین شاخص های اقتصاد کلان که می تواند وضعیت اقتصادی کشور را مشخص نماید اشاره می گردد :

1- نرخ تورم
نرخ تورم در 4 سال اخیر منتهی به سال 1383 به ترتیب برابر با 4/11 ، 8/15 ، 6/15‌ و 2/15 درصد بوده است که از میانگین هندسی برابر با 4/14 درصد برخوردار می باشد . این در حالی است که نرخ تورم جهانی و نرخ تورم در کشورهای درحال توسعه در سال 2002 به ترتیب برابر با 4/3 و 8/5 درصد بوده است

انجام اصلاحات اقتصادی در شرایطی که نرخ تورم پائین است امکان موفقیت بیشتری دارد ،‌ بنابراین کاهش تورم باید یک اولویت دائمی باشد . در شرایطی که نرخ تورم بالاست ، به تبع آن نرخهای سود تسهیلات بانکی بالا خواهد بود و توجیهاتی را برای کاهش ارزش پول ملی خواهند داشت که تاثیرات نامناسب اقتصادی را در پی خواهد داشت .

مهمترین عامل تورم در کشور ، ‌رشد بالای نقدینگی است که بر اساس تحقیقات انجام گرفته در حدود 70 الی 80% تورم را ناشی از رشد بالای نقدینگی برآورد نموده اند . در طول 4 سال منتهی به سال 1383 ، ‌متوســط رشد نقدینگی در حدود 29 درصد بوده است که بسیار بالاســـت و با هیــچ توجیه اقتصادی قابل دفاع نمی باشد . رشدبالای نقدینگی درکشور بیشتر ، ازعدم انضباط مالی دولت . رشد بی رویه بودجه های سالانه و کاهش ارزش پول ملی حاصل شده است . ما در حال حاضر در دنیای با تورم پائین زندگی می کنیم که کاهش تورم را دراین شرایط آسانتر می سازد . همچنین بدلیل امکان تعامل مناسب تر با دنیا و همخوانی بیشتر با آن ، هدف کاهش تورم الزامی تر می گردد .

علاوه بر مسئله عنوان شده ، عدم هدایت مناسب نقدینگی موجود به فعالیت های مولد ، عدم برقراری مالیات مناسب بر بخشهای مختلف اقتصاد ، بویژه بخش های غیر مولد ، رشد قیمت بسیاری از کالاها و خدمات دولتی حتی بیش از نرخ تورم در شش سال گذشته ( به استثناء سال 1384 ) و کاهش ارزش پول ملی در ایجاد نرخ تورم دو رقمی موثر بوده است . تورم پائین ، امکان تصمیم گیری اقتصادی را برای تمام شهروندان آسان تر می نماید و تخصیص منابع را کارآ تر می سازد و اثرات مثبت بر توزیع درآمد دارد .

2- درآمد ناخالص ملی سرانه و رشد تولید ناخالص داخلی
براساس اطلاعات مندرج درنماگرهای توسعه جهانی ازانتشارات بانک جهانی، درآمدناخالص ملی سرانه ما در سال 2003 ،‌ برابر با 2010 دلار بوده است و این در حالی است که متوسط دنیا در مورد این شاخص در سال 2003 ، 5510 دلار ، متوسط کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ، 2390 دلار و متوسط کشورهای با درآمد متوسط در این سال ، 1930 دلار بوده است . همانطور که ملاحظه می گردد ، فاصله ما با متوسط دنیا زیاد است و کمتر از متوسط کشورهای ” خاورمیانه و شمال آفریقا ” درآمد ناخالص ملی سرانه داشته ایم . این بدین مفهوم است که راه سخت و پر تلاشی را برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله و رسیدن به جایگاه اول اقتصادی ،‌ علمی و فن آوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی در پیش داریم . وضعیت تولید ناخالص ملی سرانه با معیار برابری قدرت خرید ( ppp ) کمی بهتر از وضعیت گفته شده است . تولید ناخالص ملی سرانه با معیار برابری قدرت خرید ، برای سال 2003 و 2004 برای کشور به ترتیب برابر با 8280 و 8670 دلار بوده است . با این معیار از نقطه نظر تولید ناخالص ملی سرانه در حول و حوش متوسط جهانی قرار داشته ایم زیرا سهم ما از جمعیت جهان در سال 2003 ، 1/1 درصد ، سهم ما از تولید ناخالص داخلی جهانی برابر با 37/0 درصد و سهم ما از تولید ناخالص داخلی جهانی با معیار برابری قدرت خرید ، برابر با 14/1 درصد بوده است ( آمار EIU ، MAY سال 2005 ) .

رشد تولید ناخالص داخلی نیز در 4 سال منتهی به سال 1383 به ترتیب برابر با 3/3 ، 5/7 ، 7/6 و 6/4 درصد بوده است که از میانگین هندسی در حدود 3/5 درصد در طول 4 سال برخوردار بوده است . این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2003 ، 8/2 درصد ، رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای با درآمد متوسط ، 9/4 درصد ، رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای خاورمیانه وشمال افریقا ، 7/5 درصد ، رشد کشورهای با درآمد پائین 9/6 درصد و رشد کشورهای با درآمدهای بالا 2/2 درصد بوده است ( آمارهای بانک جهانی ) . همانطور که ملاحظه می گردد ، کشورهای با درآمد متوسط و کشورهای با درآمد پائین از رشد تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به کشورهای با درآمد بالا برخوردارند و این به دلیل وجود ظرفیتهای خالی بیشتر در این کشورها و امکان رشد بیشتر در این کشورهاست .

از آنجائی که هدف ما در افق 20 ساله ، قدرت اول در سطح منطقه می باشد ، باید دائمآ وضعیت خود را نسبت به جهان و کشورهای منطقه مورد سنجش قرار دهیم . همانطور که ملاحظه می گردد رشد تولید ناخالص داخلی ، طی زمان از نوسانات زیادی برخوردار بوده است و یکی از مهمترین متغیرهای تاثیر گذار بر آن ، قیمت نفت و درآمدهای نفتی بوده است که امکان رشد با ثبات اقتصادی را ســلب نموده است . رقم برآوردی رشد تولید ناخالص داخلی برای سال 1383 ( 6/4 درصد ) ، با توجه به درآمدهای بالای نفتی کشور در این سال ، پائین می باشد که تا حدودی می تواند ناشی از کاهش سرمایه گذاری در مسکن ، ‌وضعیت نامناسب بورس اوراق بهادار و کندی تصمیــم گیری برای انجام فعالیت های اقتصادی قبل از انتخابات نهم ریاست جمهوری باشد . افزایش بهره وری و ظرفیت سازی دو سیاست توسعه ای است که می تواند رشد اقتصادی را افزایش داده و ما را به هدف اصلی رشد اقتصادی بالا و با ثبات رهنمون سازد .

3- نرخ بیکاری
بر اساس آمار مرکز آمار ایران ، نرخ بیکاری در سالهای 1381 ، 1382 و در سه ماهه سوم سال 1383 به ترتیب برابر با 8/12 ، 4/11 ، 3/10 درصد گزارش شده است . همچنین نرخ بیکاری در مناطق شهری کشور بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سالهای 1382 و 1383 ،‌ یکسان و برابر با 9/11 درصد بوده است . به رغم کاهش نرخ بیکاری در سال 1382 نسبت به سال 1381 ، جمعیت بیکار کشور بالغ بر 5/2 میلیون نفر است که لازم است در سال های آینده اقدامات لازم برای کاهش آن به عمل آید ( گزارش اقتصادی سال 1382 و نظارت بر عملکرد سال چهارم برنامه سوم توسعه ) .

براساس گزارش شورای عالی اشتغال ، در 4 سال اول برنامه سوم ،‌ بیش از 600000 شغل کمتر از هدف برنامه ایجاد شده است که به معنی تحقق در حدود 79 درصد اهداف برنامه است .

دولت به منظور کاهش نرخ بیکاری دست به اقداماتی زده است که بسیاری از انها به دلیل عدم نگاه بلند مدت به رفع معضل بیکاری ، ‌موفق نبوده اند از جمله طرح ضربتی اشتغال که تحقیقات صورت گرفته در مورد عملکرد آن ،‌ گویای عدم توفیق این طرح نسبت به اهداف اولیه آن بوده است .

برای رفع مشکل بیکاری توجه به آموزشهای رسمی و غیر رسمی ، هماهنگ سازی سیستم آموزشی با نیازهای حال و آینده ، توجه به بخش غیر رسمی در ایجاد اشتغال ، توجه به بخش خدمات در ایجاد اشتغال که امکان ایجاد فرصت های شغلی مناسب درکوتاه مدت را دارا است ، بهبود امنیت سرمایه گذاری ، کاهش نرخ تورم و به تبع آن کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی ، تلاش در جهت افزایش سرمایه گذاری خارجی ، بهبودروابط سیاسی واقتصادی بادنیای خارج وتقویت کار آفرینان بالقوه ، ازالزامات اساسی است.

4- نرخ ارز
نرخ ارز ریال ایران در مقابل دلار امریکا از حدود 8000 ریال در اردیبهشت ماه 1382 به عدد 8900 ریال در اردیبهشت ماه سال 1384 رسیده است که نشاندهنده کاهش 11 درصدی ارزش پول ملی در مقابل دلار امریکا در طی دو سال می باشد . همچنین این وضعیت در مقابل یورو از حدود 9000 ریال در اردیبهشت ماه 1382 به عددی درحدود 11600 ریال در اردیبهشت ماه 1384 رسیده است که نشان دهنده کاهش ارزش پول ملی در حدود 29 درصد در طی دو سال در مقابل یورو اسـت . همچنیـــن در مقابل ین ژاپن در طول مدت زمان یاد شده ، ریال ایران در حدود 24 درصد ارزش خود را از دست داده است . در اغلب کشورها ، کاهش ارزش پول ملی یا در زمان های بسیار بد اقتصادی ، وقوع جنگ ها و یا در موارد محدود برای تحریک صادرات کشور صورت گرفته است . تحقیقات متعدد در کشور نشان داده است که کاهش ارزش پول ملی به تنهائی نمی تواند تحریک کننده صادرات غیر نفتی باشد . حتی در سالهائی که ارزش پول ملی بیشتر از سال های اخیر کاهش یافته است ، نتوانسته است تاثیرات مثبت و قابل توجهی بر صادرات غیر نفتی داشته باشد . صادرات غیر نفتی طی سالهای 1380 الی 1382 در کشور ، به ترتیب برابر با 2/4 ، 6/4 ، 6/5 میلیارد دلار بوده است که تقریبآ برابر با عددی است که طی سال های 1381 الی 1383 از حساب ذخیره ارزی استفاده نموده ایم . طی سال های 1381 الی1383 به ترتیب 5/4 ، 2/5 و 3/5 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی استفاده نموده ایم . رقم صادرات غیرنفتی ما با توجه به جمعیت کشور ، بسیار پائین و تاثر انگیز است .

بنابر این کاهـــش ارزش پول ملی نمی توانسته بدلیل تحریک صادرات غیر نفتی صورت پذیرفته باشد . آیا وضع اقتصادی ما بدتر شده است ؟ در شرایطی که ارزش پول ملی کاهش می یابد درصد بالائی از آحاد جامعه ضرر می بینند . حقوق کارمندان ، کارگران ، استادان دانشگاه و بسیاری از افراد جامعه در مقایسه با حقوق افراد مشابه در دیگر کشورهای دنیا کاهش می یابد . امـروز دیگر کمتر کسی حتی با حقوق های بالای دولتی یا خصوصی می تواند در سفرهای علمی و تفریحی به کشـورهای دیگر ، مثل اکثر توریستهای دیگر کشورها ، با خیال راحت هزینه های متعارف سفر خود را پرداخت نماید .



در خواستگاری چه چیزی بپرسم و چی کار کنم خجالت نکشم

جمعه 95/2/17
9:17 صبح
نفیسه زاهدی

 

در خواستگاری چی بپرسم و چی کار کنم خجالت نکشم

به جرعت میتوان گفت که مشکل خجالت کشیدن استرس و ...برای تمامی
اقا پسرها در شب خاستگاری وجود دارد که این استرس و نگرانی برای بعضی ها در
حد معمولی و طبیعی و برای عده ای بسیار شدید و عجیب است راهکارها و روش
های طلایی برای مهار این استرس و یا کم کردن ان در مقاله ی زیر در پاسخ
تهیه دیده شده که حتما مطالعه کنید
خجالت کشیدن از پرسیدن سوال، از بزرگ ترین
اشتباهاتی است که می توانید انجام بدهید. اشتباهاتی که ممکن است به قیمت
همه عمرتان تمام شود. پس خجالت و رودربایستی را کنار بگذارید و واقعا دو تا
فهرست درست کنید. فهرستی از عقاید خودتان که به طرف مقابل برای شناخت تان
کمک می کند. فهرستی از سوال که به خودتان برای شناخت طرف کمک می کند. برای
نوشتن این فهرست، به این سوال ها فکر کنید.

ملاک های ازدواج,انگیزه ازدواج,پرسش های خواستگاری
درباره خانواده

- نظر تو در مورد زندگی مشترک یا مستقل از خانواده ها چیست؟ آیا تصمیم داری بعد از ازدواج مستقل از خانواده باشی؟

- خانواده تو در مورد استقلال ما چه نظری دارند و آیا این اجازه را به تو
می دهند؟ آیا خود تو توانایی عاطفی و روانی مستقل شدن از والدین خود را
داری؟ آیا بیش از حد به آنها وابسته نیستی؟

- ممکن است به خاطر رهاشدن از شرایط خانوادگی ازدواج کنی؟
درباره چرایی ازدواج

- آیا ممکن است به خاطر نگرانی از بالارفتن سنت ازدواج کنی؟ آیا ممکن است به خاطر گریز از تنهایی ازدواج کنی؟

- آیا انگیزه ات از ازدواج به خاطر نیاز خودت است یا به دلیل وسوسه ها یا فشار دیگران می خواهی ازدواج کنی؟

- آیا تردیدی هم درخصوص ازدواج داری؟ چه تردیی داری؟ آیا حاضری درخصوص تردیدت با طرف مقابل صحبت کنی؟
درباره هدف و آرزو

- هدف هایت در زندگی تا به حال چه بوده اند و بعد از این چه خواهند بود؟

- هدف هایت را اولویت بندی کن و بگو.

- چه آروزهایی داری؟ از چه چیزهایی خوشت می آید؟ چه چزهایی را دوست داری که
داشته باشی. آرزو داری که چه چیزهایی در زندگی ات اتفاق نیفتد؟
درباره علایق و ارزش ها

- چه چیزهایی برای تو مهم هستند در حدی که به آنها می گویی ارزش؟ اولویت ارزش های تو چیست؟

- چقدر مذهبی هستی؟ خانواده ات چطور؟

- به چه چیزهایی علاقه داری؟ (مسافرت، شغل، مطالعه، فرزندپروری و…)

ملاک های ازدواج,انگیزه ازدواج,پرسش های خواستگاری
درباره ملاک های ازدواج

- به نظرت همسر ایده آل چه جور آدمی است؟ آیا همیشه همین طور فکر می کردی؟
خانواده ات در این مورد چه فکری می کنند؟ آیا تفاوتی در نظرات تو و خانواده
ات در مورد همسر ایده آل وجوددارد؟

- قبل از من هم به خواستگاری کس دیگری رفته ای (و یا قبل از من هم خواستگار داشته ای؟)، دلیل رد آنها چه بوده است؟

- نظرت در مورد جذابیت ظاهری/ باطنی طرف مقابل چیست؟

- خصوصیات فردی مانند چاقی و لاغری، زیبایی، قد و وزن چقدربرایت مهم است؟ آیا طرف مقابل خود را از این لحاظ می پسندی؟

- چه نقطه قوت ها و چه نقطه ضعف هایی در طرف مقابل می بینی؟
درباره شغل

- الان درآمد ماهیانه ات چقدر است؟ آیا از عهده تامین زندگی بر می آیی؟

- در مورد کارکردن زن در بیرون خانه چه نظری داری؟

- اگر به ناچار شوهر یا زن به خاطر شغلش به جای دیگری منتقل شد، تو چه خواهی کرد؟
درباره آینده

- نظرت در مورد زمان بچه دار شدن چیست؟ نظر خاصی داری؟ چرا؟

- می خواهی چقدر با خانواده ات ارتباط داشته باشی؟ اگر لازم باشد بین خانواده و همسر یکی را انتخاب کنی چه کار می کنی؟

- آیا در مورد خانه، ماشین، شهر محل سکونت… نظر خاصی داری؟

- نظرت در مورد تقسیم کار در منزل چیست؟ نظرت در مورد کمک به همسر در امور منزل چیست؟

- اگر یک وقتی در مورد تفریح آخر هفته اختلاف پیدا کنیم، چطور به تفاهم می رسیم؟

- تا چه حد در تصمیم گیری هایت مستقل عمل می کنی؟ در تصمیم گیری هایت تا چه
حد با دیگران مشورت می کنی؟ تا چه حد در تصمیم گیری ها از همسرت کمک خواهی
گرفت؟

- اگر اشکالی در طرف مقابل دیدی چه طور مطرح می کنی تضادهای بین خودت و طرف مقابل را چه طور برطرف می کنی؟

- نظرت درمورد مراسم و تشریفات ازدواج چیست؟ چقدر خرج کنیم؟ در این مورد چقدر با خانواده توافق داری؟

- به طور کلی در مورد مسائل جنسی در زندگی زناشویی چه نظری داری؟

- اگر مشکلی بین تو و همسرت پیش بیاید، آن را چگونه برطرف می کنی؟
درباره شخصیت

- چند تا دوست صمیمی داری؟ کلا آدم معاشرتی ای هستی یا نه؟

- چه بیماری هایی تا به حال داشته ای؟ سلامت روانی ات چطور است؟

- به نظر شما چه اشکالاتی هست که از همین الان نباید در طرف مقابلت وجود داشته باشد؟

- محل کار و زندگی ات کجاست، در کجا تحصیل کرده ای؟ آیا امکان تحقیق در محل کار، تحصیل و زندگی ات وجود دارد؟
درباره عشق

- میزان دوست داشتن هر کدامتان نسبت به طرف مقابل چقدر است؟

- راه های نشان دادن علاقه و محبت کدام ها هستند؟ فکر می کنید تا چه حد باید احساسات و محبت را نسبت به همسرت بیان کنی؟

- وقتی از کسی ناراحت می شوی، چه می کنی؟

- به نظرت نشانه های علاقه همسرت چیست یا چه باید باشد؟

ملاک های ازدواج,انگیزه ازدواج,پرسش های خواستگاری
چرا پرسیدن این سوال ها مهم است؟
به من بگو چرا؟

واقعا دانستن این چیزها خوشبختی آدم را تضمین می کند؟ یعنی هرکس این سوال
ها را بپرسد دیگر در زندگی اش روی مشکل را نخواهد دید؟ نه این حرف ها نیست.
پرسیدن این سوال ها هیچ چیز را تضمین نمی کند. تضمین خوشبختی، بیشتر از
هرچیز به عقل و مهارت های زندگی مشترک بر می گردد. اما پرسیدن این سوالات
هم فایده هایی دارد.
اختلاف در انگیزه

اینکه چرا دارید ازدواج می کنید، معنای دقیقش این است که انتظار دارید بعد
از ازدواج چه چیزی عوض شود. دختری که به خاطر فشار زندان خانواده پدری
ازدواج می کند و پسری که به خاطر ایجاد هیبتی مردانه از خودش ازدواج می
کند، نتیجه اش یک زندان جدید برای زن است که از همان ابتدا زن از آن متنفر
است.
اختلاف در تصور

یکی تصورش از زندگی مشترک، یک زندگی آرام و بی دغدغه با همسر و بچه هایش و
در کنار خانواده اش است، آن یکی جاه طلب است و با تصور ریسک های بزرگ و
هیجان های دونفره و سفر ازدواج می کند. این دو نفر چطور قرار است با هم
زندگی کنند؟
اختلاف در آرزو

لزومی ندارد آروزهای آدم مثل هم باشد، ولی اقلا نباید متناقض همدیگر باشند.
وقتی زن آرزویش رسیدن به یک جایگاه بالای شغلی است که باید برای آن حسابی
وقت بگذارد، اما مرد آرزویش داشتن چهار تا بچه است که یک مادر در خانه لازم
دارند، کی کوتاه می آید؟
اختلاف در اعتقادات

بعضی چیزها را در آدم ها می شود عوض کرد، اما با اعتقادات کسی که سرسختانه
به چیزی اعتقاد دارد، نمی شود شوخی کرد. شاید بتوانید سلیقه غذایی او را طی
چند سال عوض کنید، اما جا به جا کردن خط قرمزهای یک آدم ممکن است تمام
عمرتان طول بکشد.
اختلاف در ظاهر

دو نفری که با هم ازدواج می کنند، باید به لحاظ ظاهری برای همدیگر مطلوبیت
داشته باشند. نمی توانید بگویید از ظاهرش خوشم نمی آید ولی چون تحصیلاتش
بالا است، او را می پذیرم، به هر حال باید بتوانید به همدیگر علاقه مند
شوید.
اختلاف در پول

لازم نیست حتما طرف کارمند باشد، اما زندگی با کسانی که هی از این شاخه به
آن شاخه می پرند، ممکن است دو روی هیجان انگیز و سخت داشته باشد. اگر واقعا
از این مقدار هیجان خوشتان می آید، با آمادگی برای آن روزهای بی پولی پا
به زندگی مشترک بگذارید.
اختلاف در تا ببینیم چی می شه؟

هیچ سوالی را نباید با این جواب پذیرفت. وقتی کسی در مورد اشتغال یا تحصیل
زن، تعداد بچه، اختلافات خانوادگی و… این جواب را بدهد، یعنی خودش هم نمی
داند برنامه اش چیست. آن وقت ممکن است وقتی که می بینید چه می شود، چیزهای
ناخوشایندی ببینید!
اختلاف در مسائل جنسی

وقتی هیچ آموزش مدونی در زمینه مسائل جنسی وجود ندارد، ممکن است تصور طرف
مقابل متفاوت باشد. سعی کنید تا حد امکان بفهمید تصور او از رابطه جنسی
چیست و چه توقعی از همسرش دارد. هروقت به خاطر خجالت از این بخش خواستید
صرفنظر کنید، به خودتان یادآوری کنید که حدود نیمی از طلاق های کشور ریشه
اش در مشکلات جنسی است.
اختلاف در معنا

خیلی وقت ها ما یک آدم مذهبی هستیم و می رویم سراغ یک آدم مذهبی و خوشحالیم
که چقدر شبیه همیم. بعد می بینیم او منظورش از مذهبی بودن این است که نماز
می خواند، ما منظورمان این است که موسیقی حرام است. آن وقت است که دو آدم
مذهبی هستیم که کارمان به اختلاف می کشد. پرسیدن سوال در مورد جزئیات هر
ویژگی، فایده اشت این است که دیگر چنین اتفاقی نمی افتد.



عکس نقاشی شده دخترونه برای پروفایل تلگرام وایبر و واتس آپ و بی ت

جمعه 95/2/17
9:13 صبح
نفیسه زاهدی
عکس نقاشی شده دخترونه برای پروفایل | ویسگون

عکس نقاشی شده دخترونه برای پروفایل  ویسگون

اینبار در سال 95  نقاشی های کارتونی و فانتزی دخترونه برای پروفایل تلگرام جدیدترین و زیباترین مجموعه از عکس های نقاشی شده دخملونه خوشگل لوس و شاخ واسه پروفایلم در شبکه های اجتماعی در اشکل مختلف البوم های نقاشی شده جدیدتر در سال 2016 مخصوص پروفایل ها و آواتار های دخترانه

نقاشی دخترونه  ویسگون

 

تصاویر دخترانه و قشنگ ویسگون

 

نقاشی دخترونه در سایت ویسگون برای پروفایل

 

ویسگون عکس نقاشی دخترونه زیبا و جدید

 

نقاشی های دخترونه ویسگون

 

نقاشی های دخترونه خوشگل خاص ویسگون

 

انیمیشن دخترانه واسه پروفایل

 

عکس نقاشی دخترانه جدید و خوشگل

 

تصاویر نقاشی دخترانه برای پروفایلم در تلگرام

 

دانلود تمام عکسهای نقاشی شده دخترانه

 

نقاشی دخملونه 2016 جدید

 

عکس های با کیفیت از نقاشی دخترانه

 

تصاویر دخترونه نقاشی شده مخصوص پروفایل 95

 

دانلود عکس نقاشی کشیده شده دخترونه 1395 واسه پروفایل

 

عکسهای زیباترین نقاشی های دخترانه 2016

 

عکس فانتزی دخترونه نقاشی برا پروفایل

 

نقاشی دخترانه خوشگل 2016

 

عکس نقاشی انیمیشنی دخترونه برای پروفایل



عکس نوشته دعای خیر با متن خیر انگیز

جمعه 95/2/17
9:11 صبح
نفیسه زاهدی

toptoop.irعکس نوشته دعای خیر

گردش مطالبی بین کاربران شبکه های اجتماعی با این موضوع:عکس نوشته های دعای خیر جملات تصویری و متن دار زیبا با درباره دعای خیر برای کسی داشتن و گفتن حرف ها و مطالب ناب و آرامش بخش در قالب تصاویر زیبا فقط با این مضمون: دعای خیر

کاربران در ویسگون و کلوب عادت دارند همه روزه چند تصویر را با حسی خوب تقدیم به دوستان خود کنند که آرزوی دعای خیر را برای آنان دارند در این تکست از گدای صداقت و معرفت نیز گلیچینی از همین عکس ها را برای شما تهیه دیده ایم

toptoop.irعکس نوشته های جدید و زیبای دعای خیر

 

toptoop.irجملات تصویری دعای خیر

 

toptoop.irعکس با متن دعای خیر

 

toptoop.irتصاویر متن دار دعای خیر

 

toptoop.irعکس نوشته دعای خیر برای کسی داشتن

 

toptoop.irتصاویر دعای خیر



تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گدای معرفت و صداقت است. || طراح قالب avazak.ir